Salmeimprovisatoren
Salmer har fulgt pianist og komponist Andreas Utnem i alle år. Hver onsdag improviserer han under hverdagsmessen i Tøyenkirken, og på sitt nye album har han tonesatt tekster av Jon Fosse og kong David.
Tekst og foto Per Arne Gjerdi – publisert i Agenda 3:16 nr. 3/2023
Andreas Utnems liv som musiker fikk tidlig en kirkelig tilknytning. Etter å ha vokst opp i Tromsø til han var 13, flyttet han med familien til Oslo, der faren Stig var blitt daglig leder for Bymisjonssenteret i Tøyenkirken. Småkirken fra 1907, reist i et av Oslos nybygger- og arbeiderstrøk, hadde vært nedlagt siden 1970-tallet. Først da Kirkens Bymisjon startet sitt arbeid her i 1985, blant annet med ukentlige hverdagsmesser, fikk kirken nytt liv igjen.
Som 19-åring begynte Utnem så smått å spille på disse messene, som vikar av og til for pianist Tord Gustavsen. Men ganske snart overtok han hovedansvaret ved pianoet, og har nå vært musikalsk leder i Tøyenkirken i nærmere 30 år.
Med et ovenfrablikk tenker jeg: Hva handler denne sangen om, og hvilken stemning er det i den som jeg ønsker å få ut?
Andreas Utnem
Noen typisk jazzmusiker er han ikke, mener han, selv om mange forbinder ham med den sjangeren.
– Jeg har ikke studert jazz, og er heller ikke så opptatt av selve begrepet. Men jeg trives med den åpne tilnærmingen. Det å improvisere, enten det er jazzstandarder, pop eller kirkemusikk, er en viktig del av meg, forteller han i kirkebenken i Herslebs gate 43.
Ved siden av sitt arbeid her i Tøyenkirken er Utnem komponist og utøvende musiker. Hva angår det siste nevner han særlig to prosjekter som har pågått i mange år. Trioen med folkemusikeren Gjermund Larsen og bassist Sondre Meisfjord, og duoen med saksofonisten Trygve Seim.
Musikalske meditasjoner
For seks år siden spilte han inn soloalbumet Night Hymns på Kirkelig Kulturverksted. Det besto av 17 musikalske meditasjoner sprunget ut av nettopp onsdagsmessene i Tøyenkirken. Bak engelske titler som «Easter Morning», «Carved in My Heart» og «The Cross» skjulte det seg kjente salmer som «Påskemorgen», «Skriv deg, Jesus, på mitt hjerte» og «Korset vil jeg aldri svike».
– I motsetning til hvordan en jazzmusiker ville nærmet seg en salme ut fra akkordskjema og antall takter, har nok jeg en annen musikalsk inngang til det. Jeg synes det er morsommere bare å hinte til en frase. Og med et ovenfrablikk tenker jeg: Hva handler denne sangen om, og hvilken stemning er det i den som jeg ønsker å få ut? Den måten å improvisere på er viktig for meg, og veldig befriende.